- De luchtvaart wil de productie van duurzamere brandstoffen in 2023 verdubbelen.
- Het plan is om in 2050 helemaal klimaatneutraal te zijn.
- Om dat doel te behalen is echter een veel grote productiecapaciteit nodig.
- Lees ook: Deze 6 startups proberen mogelijk te maken wat onmogelijk lijkt: batterijen ontwikkelen die elektrische vliegtuigen vleugels moeten geven.
De productie van duurzamere brandstoffen voor de luchtvaartindustrie zal volgend jaar sterk toenemen. Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA zal de productie van Sustainable Aviation Fuel (SAF) in 2023 minstens verdubbelen naar 200 miljoen liter vergeleken met dit jaar. In het gunstigste scenario kan dit zelfs stijgen naar 450 miljoen liter, aldus IATA.
Duurzamere luchtvaartbrandstoffen worden geproduceerd uit bijvoorbeeld biomassa of gerecyclede vetten en kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroenen van de luchtvaart. Momenteel maakt SAF nog maar een klein deel van het wereldwijde verbruik van vliegtuigbrandstof uit. SAF wordt nu bijgemengd bij kerosine. De luchtvaart wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Om dat doel te bereiken is er volgens IATA dan een jaarlijkse productiecapaciteit van 450 miljard liter SAF nodig.
Volgens IATA zijn tot dusver meer dan 450.000 commerciële vluchten uitgevoerd met duurzamere brandstoffen en tekenen steeds meer maatschappijen overeenkomsten met producenten voor de levering van die SAF. Zo zet Shell flink in op duurzamere vliegtuigbrandstof. Het Finse Neste is ’s werelds grootste producent van SAF.
IATA-topman Willie Walsh zegt dat de vraag naar duurzamere brandstoffen groter is dan het aanbod en dat overheden meer stimuleringsmaatregelen moeten nemen om de productie te vergroten.
EU wil dat vliegmaatschappijen betalen voor CO2-uitstoot, behalve als ze schone brandstof gebruiken
Vliegmaatschappijen moeten het al over drie jaar zonder gratis uitstootrechten voor broeikasgassen stellen. De afschaffing van de gratis vergunningen voor vluchten binnen Europa wordt met een jaar vervroegd naar 2026.
De tussendoelen voor het afbouwen van de gratis rechten blijven wel hetzelfde. In 2024 is een kwart van de rechten niet langer kosteloos, een jaar later wordt dat de helft.
Luchtvaartmaatschappijen die meer duurzame brandstoffen gaan gebruiken, kunnen tot 2030 nog wel een reserve aanspreken van 20 miljoen aan gratis emissierechten. De EU wil voorkomen dat deze maatschappijen afstappen van de doorgaans duurdere synthetische en biokerosine.
De EU wil de uitstoot van broeikasgassen bij de luchtvaart in rekening brengen om die zo aan te zetten het klimaat meer te sparen. Veel andere sectoren die veel bijdragen aan klimaatverandering betalen al voor hun uitstoot.